Realtime gegevens van schip naar wal met behulp van 5G 14 april 2022 DELFZIJL – Vanuit 5Groningen wordt een 5G-pilot (experiment) gedaan in de haven van Delfzijl, met als doel gegevens van een schip direct aan de wal te kunnen inzien. 5Groningen is een programma van Economic Board Groningen. Marinminds is de initiatiefnemer van de 5G-pilot en heeft apparatuur geïnstalleerd op een schip van Van der Veen Shipping uit Farmsum. Met behulp van 5G kunnen grote hoeveelheden gegevens van het schip realtime (direct) naar de wal worden gestuurd. “Een belangrijke stap voorwaarts voor de scheepvaart,” aldus Matthijs de Haas van Marinminds. “Bij autonoom varende schepen is het belangrijk om vanaf de wal de status aan boord in te kunnen zien.: Overige partners in deze 5G-pilot zijn Groningen Seaports, Hanzehogeschool Groningen, KPN, Peplink, Frontier BV en Techbinder. Matthijs de Haas en Robert van der Veen De laatste jaren is de verbinding aan boord van schepen verbeterd. “We doen aan videobellen en er wordt regelmatig op afstand meegekeken met laden en lossen,” vertelt Robert van der Veen, eigenaar van Van der Veen Shipping, een scheepvaartkantoor gevestigd in Farmsum. Naast bevrachting van schepen exploiteert het kantoor vier rederijschepen. Veel gegevens op schepen worden wel verzameld, maar niet opgeslagen. Ook wordt in de scheepvaart regelmatig gewerkt met camerasystemen die de filmbeelden lokaal opslaan aan boord. Apparatuur aan boord Voor deze 5G-pilot wordt gebruik gemaakt van een binnenvaartschip van Van der Veen Shipping. Marinminds is gespecialiseerd in het binnenhalen en omzetten van gegevens en heeft op het schip sensoren, camera’s, 5G antennes en een datalogger geïnstalleerd. De hardware en software die aan boord van het schip draaien is van Techbinder. Een volgende stap binnen de 5G-pilot is het ontwikkelen van een dashboard, een digitale pagina waarop alle belangrijke gegevens te zien zijn. “De dashboards die we samen met partners ontwikkelen maakt het mogelijk om straks in één oogopslag alle interessante gegevens van een schip in te zien,” aldus Matthijs de Haas. Dit moet Groningen Seaports in staat stellen om nog veiliger en effectiever het scheepvaartverkeer te coördineren en te managen. “We kunnen ontzettend veel meten en inzien, maar we hebben niet alle informatie nodig,” vertelt Robert. Informatie die kan bijdragen aan het verbeteren van de bedrijfsprocessen zijn bijvoorbeeld de bewegingen van het schip, activiteit van de motoren, het brandstofverbruik en de algehele status van het schip. Met de juiste gegevens is het ook mogelijk incidenten te monitoren en in de toekomst te voorkomen. 5G is veel sneller dan 4G, kan veel meer gegevens versturen, is betrouwbaarder en zorgt ook nog voor een langere batterijduur. Voor de hoeveelheid gegevens die van een schip naar de wal worden gestuurd is veel bandbreedte nodig. En er is een goede en snelle verbinding nodig om realtime mee te kunnen kijken. Aan boord van het schip zijn een 5G router en antennes van Peplink BV geïnstalleerd. De snelle connectiviteit en de kwaliteit van het beeld zijn nu al merkbaar. Dankzij de hoge bandbreedte kunnen er veel gegevens realtime verstuurd worden, zoals video’s van hoge beeldkwaliteit vanaf het schip: “We hebben nu de hele vaartijd een goede verbinding met het vaste land. De betrouwbaarheid van die verbinding is noodzakelijk om de nieuwe toepassingen in praktijk te kunnen brengen.” Het dashboard dat wordt ontwikkeld moet varen efficiënter maken. “De status van het schip en het energieverbruik kunnen we straks vanaf de wal direct inzien,” legt Robert van der Veen uit. Hierdoor kunnen we straks veel efficiënter onderhoud plegen. Op het dashboard kunnen mensen op kantoor in een oogopslag de status van het schip bekijken. Dat scheelt veel communicatie en afstemming met de bemanning. Er kan worden bijgestuurd waardoor er minder brandstof nodig is. Dat is niet alleen goed voor het bedrijf maar ook voor het milieu.” Elk schip is uniek en op elk schip bevinden zich al systemen. Matthijs de Haas vindt het belangrijk iets te bedenken om de bestaande schepen slimmer te maken op een kostenefficiënte manier. “De truc is om alle bestaande en nieuwe systemen aan boord met elkaar te verbinden. We willen niet allemaal verschillende dashboards, maar één dashboard dat op alle schepen toepasbaar is.”/Webredactie Nieuws