Onderzoek sociaal domein: aanvraag hulpmiddelen Wmo stijgt in Het Hogeland 15 oktober 2023 HET HOGELAND – Het college van gemeente Het Hogeland heeft de tweede Monitor Sociaal Domein van 2023 vastgesteld. Twee keer per jaar biedt deze monitor inzage in de kwaliteit van wat de gemeente doet voor inwoners die tijdelijke steun nodig hebben. De gemeente biedt deze steun als gevolg van het uitvoeren van de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet. Deze wettelijke taken worden samen het sociaal domein genoemd. “We helpen steeds meer mensen die om wat voor reden dan ook, een steuntje in de rug nodig hebben. We zien dat de krappe arbeidsmarkt kansen biedt voor mensen met een afstand tot die arbeidsmarkt. Tegelijkertijd zien we ook dat een grote groep intensieve begeleiding nodig heeft. Daar zetten we vol op in” zegt wethouder Mariëtte de Visser. In de monitor wordt zichtbaar dat het aantal mensen met een uitkering aan het afnemen is. Tegelijkertijd neemt de vraag naar hulpmiddelen zoals douchestoelen, toiletbeugels en trapliften toe. Bijna 40% van hulpmiddelen is voor zelfstandig thuis kunnen wonen. Het aantal inwoners met een indicatie voor huishoudelijke ondersteuning is de afgelopen jaren gestegen. Dit is in lijn met de vergrijzing binnen Het Hogeland en het feit dat ouderen steeds langer thuis blijven wonen. Wel moet gewerkt worden met een wachtlijst vanwege het personeelstekort bij de aanbieders van huishoudelijke ondersteuning. De gemeente werkt aan het versterken van het zogenaamde naoberschap en de sociale kracht van dorpen en sociale netwerken. In Het Hogeland blijkt 45% van de inwoners vanaf 15 jaar actief als vrijwilliger. Dat is meer dan het provinciale (40%) en landelijk gemiddelde (39%). In mei is er onderzoek gedaan onder inwoners die gebruik maken van de Wmo. Bij de Wmo gaat het om voorzieningen die inwoners helpen langer zelfredzaam te blijven, zoals hulp bij het huishouden of dagbesteding. De ervaringen van de inwoners van Het Hogeland met de maatschappelijke ondersteuning zijn positief. Een meerderheid van de respondenten is (zeer) tevreden over het contact met de gemeente, met de kwaliteit van de ondersteuning en met het effect van de ondersteuning. Over het snel geholpen worden zijn meer inwoners ontevreden dan bij het onderzoek van vorig jaar. Dat komt door een grote toename van de aanvragen waardoor mensen langer moeten wachten. Nieuws