Inwoners Het Hogeland doen steeds meer digitaal 2 november 2023 HET HOGELAND – In 2023 hebben iets minder inwoners de gemeentehuizen bezocht dan vorig jaar. Dit jaar waren dat tot 1 oktober 15.600. Dat is een van de conclusies uit het klantencontactenonderzoek van de gemeente dat het college heeft vastgesteld. Inwoners doen steeds meer digitaal. In 43 procent van de gevallen worden aanvragen digitaal gedaan. De gemeente werkt op dit moment ook aan de mogelijkheid om geboortes digitaal aan te kunnen geven. Hoewel het aantal telefoontjes naar de gemeente licht is afgenomen ontvangt de gemeente maandelijks nog steeds 4700 telefoontjes. Een kwart daarvan, 27%, gaat over het sociaal domein. Andere vragen van inwoners gaan vooral over burgerzaken, belastingen, afval, meldingen in de openbare ruimte en vergunningen. Bijna de helft van de vragen kan direct worden beantwoord. Het onderzoek maakt ook duidelijk dat inwoners steeds meer gebruikmaken van de website van de gemeente. De meest populaire pagina’s na de homepage zijn de afvalkalender, de evenementenkalender, mijn belastingen en afval, energietoeslag en vacatures. Ook volgen steeds meer inwoners de sociale mediakanalen van de gemeente. Het aantal volgers op Facebook steeg met 9 procent, LinkedIn met 27 procent en Instagram met 14 procent. Het aantal berichten dat de gemeente via WhatsApp ontvangt is nagenoeg gelijk gebleven; ruim 7000 tot oktober 2023. Nieuws