Het is even wennen met de treinvervangende bussen: ‘Weet de chauffeur zelf wel waar hij heen moet?’ 20 juni 202521 juni 2025 Whatsapp Share Share Door Bernd KruytEen langere reistijd, een reisplanner die geen route suggereert, onduidelijkheid of de vouwfiets mee mag in de bus, een verplaatste bushalte. Voor de Arriva-reiziger die sinds zaterdag de treinvervangende bus in Het Hogeland en Eemsdelta neemt, is het wennen. Niet alleen voor de reizigers trouwens: ook de vervoerders moeten hun weg zien te vinden. Soms letterlijk. Veel gaat goed, maar zeker niet alles, blijkt uit onze rondgang langs verschillende stations. Voor wie het nog niet weet: vanaf 14 juni tot en met 12 juli rijden er geen treinen op de trajecten tussen Groningen en Eemshaven en Delfzijl. Dit alles heeft te maken met de werkzaamheden bij station Groningen. Vanaf Groningen-Noord naar de Eemshaven en Delfzijl kunnen er in principe treinen rijden, maar door een praktisch probleem kan dat tóch niet. Volgens Arriva komt dat omdat de treinen moeten tanken bij Opstelterrein de Vork ten zuiden van de Stad. Daar kunnen de treinen nu niet komen vanwege de werkzaamheden bij station Groningen. Via Omroep Het Hogeland kwamen reacties binnen met voorstellen om via tankwagens met brandstof de treinen te vullen of gebruik te maken van een overslagterrein in Roodeschool. Uiteindelijk is door Arriva besloten om bussen te laten rijden. Niet het standaard streekvervoer maar touringbussen. VouwfietsGrietje uit Baflo staat te wachten bij een tijdelijke bushalte op de Stationsweg in Stad. Een dranghek scheidt de stoep van het fietspad zodat reizigers niet op het fietspad gaan wachten. Ook heeft Arriva incheckpalen neergezet. “Ik ben blij dat er tenminste nog een bus is”, zegt Grietje, “maar het is niet zo fijn als de trein.” Straks gaat ze weer terug naar Baflo. Op de vraag of de heenreis langer duurde, komt er een kordaat antwoord: “Ja!” Ze moest een aansluitende bus halen maar ze zat wel te ‘zweten’: “Gaan we dat redden?”Grietje vindt het een minpunt dat de vouwfiets niet mee mag op de bus. Terwijl ze dat zegt, haalt een andere reiziger net een fiets uit een treinvervangende bus. Grietje kijkt naar de vouwfiets van de reiziger en zegt: “Oh, dan moet je maar misschien brutaal zijn en dat ding gewoon meenemen.” Het was voor Grietje vanochtend nog niet zeker of de bus wel reed. Want volgens haar stonden de treinvervangende bussen niet in de apps en op de website van Arriva. Vanochtend is ze een beetje boos geworden op iemand van het klantencentrum van Arriva toen ze vroeg hoe laat de bus vertrekt. “Die lullen ook maar wat. Ik kreeg gewoon als antwoord: ‘nee, die treinvervangende bussen rijden vandaag niet’. Dat was natuurlijk helemaal niet zo. Maar die Arriva-medewerker keek vervolgens zelf in de reisplanner: ‘excuses voor het ongemak’”, zegt Grietje lachend. Een verlaten perron bij station Uithuizen A4-tjes op de voorruitIn Uithuizen staan een paar mensen te wachten op de bus naar Groningen. Als de bus arriveert lopen mensen er naar toe. Een vrouw die op het trapje aan de voorkant van het station zit, roept: “Deze bus gaat naar Roodeschool, niet naar Groningen!” Op de voorruit van de bus hangen 2 A4-tjes met in kleine lettertjes de routes: Groningen-Roodeschool en omgekeerd. Bij navraag bij de chauffeur blijkt inderdaad dat deze bus naar Roodeschool gaat. Bij de bushalte in Uithuizen staat een reiziger te wachten op de bus naar Groningen om weer naar huis te gaan. “Ik werk in de Eemshaven en normaal gesproken ga ik met de trein van Groningen in één keer door naar de Eemshaven”, zegt hij. Nu is dat anders, vertelt hij. Hij vertrekt nu een half uur eerder om 07.00 uur met de bus van Groningen naar Uithuizen. Vanaf daar neemt hij een andere bus naar de Eemshaven. “Het is niet ideaal maar ik vind het wel goed geregeld.” Hij vindt het wel een minpunt dat dat de bustijden zo laat zijn aangekondigd, namelijk toen de treinen stopten met rijden. “Ik werd zenuwachtig want ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer om op mijn werk te komen. Ik had de bustijden eerder willen weten.”Sommige haltes op de treinvervangende routs zijn verplaatst, zoals in Warffum. In plaats dat de bus door de smalle straten van het dorp rijdt om bij het station te komen, stopt de bus nu aan de Juffer Marthastraat, de doorgaande weg. LiefdeslevenBij de bushalte station Groningen staan twee scholieren te wachten op de bus naar Uithuizen. Ze zijn net naar school in Stad geweest. Hoe vinden ze het tot nu toe om met de bus te gaan? “Vervelend, echt heel vervelend.” Omdat de bussen er langer over doen nemen ze een bus eerder. “Wij komen niet te laat. Daar doen we niet aan!”, zegt één van de scholieren lachend. Ook hun liefdesleven lijdt eronder: “Mijn vriend woont richting Drachten en ik ben bijna twee uur onderweg. Dat is niet te doen.” Reiziger Grietje heeft nog een verbeterpunt: ‘dat de chauffeur het traject kent’. “Zodat hij niet hoeft te vragen: moet ik hier afslaan om bij het station te komen?”, zegt ze lachend. “Ik dacht echt vanmiddag: ik weet niet of dit nog wel goed komt.” Omroep Het Hogeland heeft Arriva om een reactie gevraagd omtrent de vragen en suggesties in het artikel.Op de suggesties om gebruik te maken van het overslagterrein in Roodeschool of van tankwagens zegt Arriva ‘Dit is vraag die in het voortraject hoort. Wij rijden nu de buitendienststelling zoals die is vastgesteld‘.Mogen vouwfietsen wel of niet met de treinvervangende bus mee? Arriva: “Helaas kan er geen gewone fiets, rolstoel of scootmobiel mee in de treinvervangende bus. Wel kun je een vouwfiets, kinderwagen, rollator of koffer meenemen. De buschauffeur kan in verband met veiligheid anders beslissen.“. Wat betreft het busvervoer door de smalle straten van dorpen: “Dat is een goede suggestie en wij kijken daar op dit moment ook naar. In Warffum en Sauwerd hebben we hier ook naar gekeken en is dit inmiddels geregeld. We bekijken nu de mogelijkheden voor Baflo en zullen dit meenemen voor een volgende buitendienststelling“.Op de opmerkingen over de reisplanner reageert Arriva met: “In de reisplanners van NS en 9292 zijn de bustijden max. 72 uur vooraf in te zien. Vanaf 20 juni is dit opgelost en kunnen reizigers weer verder vooruitplannen. De busdienstregeling is altijd te vinden via www.arriva.nl/groningenspoorzone. Het is spijtig om te horen dat onze klantenservice-medewerker hier niet goed van op de hoogte was, we hebben intern dit nogmaals gedeeld met de klantenservice“. Foto’s: Frans Huissen Streek