Gasunie tikt drijvende LNG-terminal voor Eemshaven op de kop

EEMSHAVEN – De Gasunie heeft door een snelle actie een contract kunnen sluiten voor de huur van een drijvende LNG-terminal. Met dit ‘hervergassingsschip’ kan vloeibaar aardgas dat met schepen  wordt aangevoerd, in de Eemshaven worden omgezet in gas. Dat gas kan dan vervolgens in het leidingnet van Gasunie worden gestuwd.

Het gehuurde “hervergassingsschip” – de FSRU S188 – van de Belgische rederij Exmar zal de komende vijf jaar voor de kust van Groningen vloeibaar aardgas omzetten in gas. Vorige week kondigde de Nederlandse regering aan plannen voor een drijvenede terminal te ontwikkelen.

Dit maakt het mogelijk dat er vanuit Groningen opnieuw veel gas kan worden geleverd, alleen nu niet afkomstig uit de Groningse bodem, maar uit andere delen van de wereld, gas dus dat eerst in vloeibare vorm wordt aangevoerd per schip. Het is de bedoeling dat de FSRU S188 wordt ingezet en dat de terminal operationeel is tegen het einde van het derde kwartaal van 2022. “We zijn blij dat we deze overeenkomst met Gasunie hebben bereikt. Het bewijst de mogelijkheden van onze vlottende infrastructuuroplossingen als een snelle en competitieve oplossing om de energiebevoorrading van gemeenschappen, industrieën en huishoudens veilig te stellen. We zijn er trots op dat Gasunie dit LNG-invoerproject toevertrouwt aan Exnar, voortbouwend op onze expertise in dit domein tijdens het voorbije decennium,” zo verklaarde Nicolas Saverys, uitvoerend voorzitter van Exmar in een persbericht..

Naar verwachting kan de Gasunie al in augustus starten met het hervergassen. De Gasunie kan dan nog voor de winter alles klaar hebben. Dat betekent dat de Eemshaven binnen een half is omgetoverd tot LNG-haven. Wanneer er een nieuwe lng-terminal gebouwd had moeten worden, dan zou dat drie tot vier jaar hebben geduurd.

 

 

Bericht, tip, foto, video, activiteit enz. voor Omroep het Hogeland? Klik dan hier !