Nieuwe veerdienst tussen de Eemshaven en Noorwegen? In Sørlandet zien ze dat wel zitten 31 januari 202530 januari 2025 In april 2022 werd gestart met een veerdienst vanaf de Eemshaven naar het Noorse Kristiansand. Het eerste jaar werd meteen een succes: meer dan 186.000 passagiers maakten gebruik van de veerdienst. Maar toch liep dit succesverhaal schipbreuk op want in september 2023 ging Holland Norway Lines, het bedrijf achter de veerdienst, failliet.Dus einde verhaal voor een verbinding over water tussen Nederland en Noorwegen? Niet volgens de Noorse krant NRK Sørlandet. In een artikel van die krant, dat vorige week verscheen, blijkt dat er interesse is in een nieuwe verbinding. Als opties worden de plaatsen Lyngdal en Mandal genoemd, die in de Zuid-Noorse regio Sørlandet liggen. De haven in Kristiansand heeft namelijk niet meer de capaciteit voor een nieuwe veerboot. OvernachtigingenIn Kristiansand waren ze blij toen de verbinding met Eemshaven werd gerealiseerd: het aantal Nederlandse overnachtingen steeg van 8.000 naar 88.000 per jaar. Maar dat zakte met 55% nadat Holland Norway Lines failliet ging, zegt Hege Julianne Nevestad van Visit Sørlandet in het artikel. Maar om Lyngdal of Mandal klaar te maken voor een verbinding met de Eemshaven dient wel de portemonnee worden getrokken, zegt havenmanager Tom Egil Ravndal in het artikel. Zo’n ongeveer honderd miljoen Noorse kronen (€ 8,5 miljoen). Dat geld wordt gebruikt voor infrastructuur, op- en afritten voor auto’s, gebouwen voor douane en politie. Om dat geld bij elkaar te krijgen wordt er vooral ingezet op samenwerking tussen verschillende havens in de Zuid-Noorwegen. De komende maanden gaan de Zuid-Noorse gemeenten en havens in overleg om de kosten te bespreken voor een eventuele nieuwe havenplaats. Aankomst in de haven van Kristiansand (foto’s Omroep Het Hogeland) Nieuws