Inwoners Hogeland tevreden met Wmo-ondersteuning 19 augustus 2021 HET HOGELAND – Corona is het afgelopen jaar geen belemmering geweest voor inwoners met Wmo-ondersteuning. Dat blijkt uit het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren en het college heeft vastgesteld. In vergelijking met andere gemeenten scoort Het Hogeland boven het landelijk gemiddelde als het gaat om de kwaliteit en het effect van de ondersteuning. Er zijn 1409 inwoners benaderd die gebruikmaken van een maatwerkvoorziening. De respons was 32 procent. De meerderheid hiervan is (zeer) tevreden over het contact met de gemeente. Respondenten voelden zich gehoord en wisten de gemeente goed te vinden. Dit beeld is vergelijkbaar met het onderzoek uit 2019. Het onderzoek maakte ook duidelijk dat nog niet alle respondenten de cliëntondersteuner kennen. Slechts 1/3 van de respondenten was hiervan op de hoogte. Een cliëntondersteuner is een persoon die mee praat en denkt bij de aanvraag van een Wmo-voorziening. Dat kan familie zijn, vrienden of de onafhankelijke cliëntondersteuner van Mensenwerk. De gemeente gaat de komende tijd extra investeren in het informeren van cliënten over wat een cliëntondersteuner voor inwoners kan doen. Over de kwaliteit van de ondersteuning zegt 89 procent van de respondenten zeer tevreden te zijn. Dat was in 2019 ook zo. Verantwoordelijk wethouder Mariette de Visser is blij met de uitkomst. “Voor ons is deze uitkomst een bevestiging dat maatwerkvoorzieningen goed aansluiten bij de vraag van inwoners. Mensen geven ook aan dat ze met de Wmo-ondersteuning zich beter zelfstandig kunnen redden. En dat is precies waar we het voor doen.” Nieuws