Muziekfestival winSUMMERfest gaat ondanks de hitte door: ‘Als het code rood is dan stopt het’ 25 juni 202625 juni 2026 Whatsapp Share Share Vanwege het warme weer maakte de 24uurs-estafette ‘Het Hogeland loopt voor Geluk’ vanochtend bekend dat ‘onder deze omstandigheden onverantwoord is om het evenement door te laten gaan’. Een ander evenement dat dit weekend plaats vindt is het gratis toegangelijke undergroundmuziekfestival, dat op verschillende locaties in Winsum wordt gehouden. De organisatie laat weten dat het festival gewoon doorgaat, met een speciaal ingesteld hitteplan.Drink water, rust uit in de schaduw, smeer je goed in als je in de zon bent, hou je zelf koel. In het hitteplan dat de organisatie van winSUMMERfest heeft opgesteld wordt de verantwoordelijkheid bij de bezoekers en bands gelegd. “Het is de eigen inschatting”, zegt organisator Jan Anco Zuidhof, “de één kan het meer hebben dan de ander of heeft er juist meer last van.” Daarnaast denkt hij dat het publiek en bands goed hun eigen keuze kunnen maken. De band Coaster in de synagoge van Winsum in 2025 tijdens winSUMMERfest | foto: Omroep Het Hogeland Tot nu toe hebben twee bands aangeven dat ze niet zeker zijn of ze willen spelen, en bij code rood komen ze niet, vertelt Jan Anco Zuidhof. Bij die laatste is het volgens hem sowieso heel duidelijk: “Bij code rood gaat het niet door. Dan houdt het op en alle bands kunnen dan naar het zwembad gaan, pootje baden.” Bij code rood gaat het niet door. winSUMMERfest-organisator Jan Anco Zuidhof ‘Geen sportevenement’Één van de hitteplanmaatregelen die de organisatie heeft genomen is minder publiek tijdens de concerten toelaten. Volgens Zuidhof zal er 10% tot 20% minder publiek in de zaal zijn. “Je hebt de fysieke ruimte nodig om je warmte kwijt te kunnen.”Een andere maatregel is het schrappen van de zaterdagmarkt op het Boogplein. “Er is geen schaduw te vinden op dat plein. Van 12.00 tot 18.00 in de brandende zon, onder een zeiltje? Ik denk niet dat je dat zou moeten willen”, zegt Zuidhof. Speciaal voor die bezoeker die even aan de hitte (én de muziek) wil ontsnappen is café Leutje Karper als ‘chill plek’ ingericht. “Daar is verkoeling, daar staat een ventilator, emmers met sponzen en natte doeken die je in je nek kunt leggen”, zegt Zuidhof, “ik denk dat je met dat soort dingen een eind komt. Want het is geen sportevenement”. Gezeten onder een luifel van café J&A, schuilend voor de miezerige regen, sprak verslaggever Bernd Kruyt vorige week met Jan Anco Zuidhof over het komend winSUMMERfest. Nieuws