Nabestaanden geven Uitvaartzorg van Stad tot Wad een 9,4 13 mei 2021 UITHUIZEN – Uitvaartzorg van Stad tot Wad in Uithuizen is in 2020 door nabestaanden gewaardeerd met een gemiddeld cijfer van 9,4. Nabestaanden krijgen na de uitvaart een enquête over de dienst-verlening en de vraag hier cijfers voor te willen geven. Het klanttevredenheidsonderzoek is een onderdeel van het Keurmerk Uitvaartzorg, waar de uitvaartverzorger sinds 2007 houder van is. Het klanttevredenheidsonderzoek kan anoniem worden ingevuld. Nabestaanden geven hierin hun mening over onder adere het verloop van de afscheidsplechtigheid, de verzorging van de overledene en over de dragersgroep. Ook wordt bijvoorbeeld het rouwdrukwerk, de keuze in kisten en de rouwauto met chauffeur getoetst. Vrijwel alle onderdelen voert Uitvaartzorg van Stad tot Wad in eigen beheer uit. 88% van de nabestaanden heeft de enquête ingevuld en teruggestuurd. Alhoewel de dienstverlening van de uitvaartverzorger ieder jaar met een cijfer hoger dan een 9 is beoordeeld, was het aantal terugontvangen enquêteformulieren en het gemiddelde cijfer niet eerder zo hoog als in het afgelopen jaar. “We zijn blij dat onze zorg gewaardeerd wordt”, vertelt Ebel Kremer van de Uithuizer uitvaartorganisatie. “We zijn trots op dit cijfer dat door de inzet en betrokkenheid van het volledige team mogelijk wordt gemaakt. “Maar het belangrijkste is voor ons de dankbaarheid van nabestaanden”, vult zijn vader Arjen Kremer aan. Nabestaanden benoemen in hun reacties dat de begeleiding van Uitvaartzorg van Stad tot Wad als positief is ervaren, dat er aandacht en een luisterend oor was. Ook komen woorden als warm, respect, professioneel en betrouwbaar naar voren. Ook voor uitvaarten geldt dat rekening gehouden moet worden met coronamaatregelen. In het afgelopen jaar kon slechts een klein gezelschap het afscheid bijwonen. Sommige nabestaanden misten daardoor op dat moment familie en vrienden om hun verdriet mee te kunnen delen. Daarom biedt Uitvaartzorg van Stad tot Wad sinds de coronamaatregelen de mogelijkheid om via livestream het afscheid mee te kunnen beleven. Of om via een herdenkingsplek met de nabestaanden mee te kunnen leven en herinneringen te delen. Toch waren er veel reacties dat alles ondanks de maatregelen persoonlijk en respectvol was verzorgd. Ebel Kremer: “Het doet goed om te vernemen dat ondanks de beperkende maatregelen, nabestaanden het afscheid op die manier hebben ervaren. Een goed afscheid is immers de basis voor rouwverwerking en een waardevol afscheid maakt de pijn zachter.” Nieuws