Ontmoetingspunt in Bedum was geen succes

BEDUM – Het gemeentelijk ontmoetingspunt in Bedum was geen succes. Gemiddeld hadden wekelijks 7 Bedumers behoefte aan contact met de gemeente Het Hogeland.

De proef met het ontmoetingspunt is gedaan in het dorp in de voormalige gemeente waar de behoefte en onvrede het grootst bleek in de uitkomsten van het inwonersonderzoek 2021. De onvrede ging over de gemeente, die zo ver af zou zijn komen te staan na de fusie in 2019.  De proef in Bedum was om te ervaren of, in welke mate en waarom inwoners behoefte hebben aan een extra ontmoetingspunt, buiten het gemeentehuis in Winsum of Uithuizen om. En om een beeld te krijgen of zo’n ontmoetingspunt echt bijdraagt aan nabijheid.

Van 1 december 2021 tot en met 23 februari 2022 waren 2 medewerkers iedere woensdagmiddag van 12.00 uur tot 16.00 uur aanwezig in de bibliotheek (de Meenschaar) in Bedum. Inwoners konden hier terecht voor vragen of het doen van een melding. Maar ook voor een praatje. Er werd extra veel aandacht in de media aan het ontmoetingspunt besteed, het resultaat valt tegen.

“Gedurende de periode van 13 weken kwamen gemiddeld zeven inwoners op een middag langs. In de beginperiode kwamen inwoners vooral om een klacht of melding door te geven of voor een gesprek. Er was doorgaans prettig contact. Sommige inwoners gaven aan dat het handig zou zijn om een aanvraag- en ophaalpunt voor reisdocumenten in Bedum in te richten. In de maand februari kwamen inwoners steeds minder vaak langs en was het soms om het ongenoegen over de gemeente te delen,” zo laten B&W weten

Het inrichten van zo’n ontmoetingspunt biedt niet de oplossing voor de nabijheidsbeleving van inwoners. “Met een flinke investering in tijd en geld (ca 20.000 euro per jaar) bereiken we per week maar een kleine beperkte groep inwoners, ondanks inzet van extra communicatie. Op basis van de uitkomsten van de peiling via Stem van Ons Hogeland kunnen we concluderen dat de behoefte aan persoonlijk contact met de gemeente niet erg leeft bij inwoners.”

Het gemeentebestuur blijft op andere manieren invulling geven aan nabijheid. Met een jaarlijks terugkerend onderzoek (het eerstvolgende is in het najaar van 2022) blijft het de beleving/tevredenheid van inwoners goed monitoren.

Bericht, tip, foto, video, activiteit enz. voor Omroep het Hogeland? Klik dan hier of voeg het nummer 0613928528 toe aan je contacten.