Vmbo-leerlingen vergroten hun kansen op beroepen in de zorg 10 februari 2024 Vmbo-leerlingen van de 3e klas van Het Hogeland College locatie Uithuizen, Het Hogeland College locatie Winsum, en Terra VO locatie Winsum bezochten donderdag 8 februari het UMCG in Groningen, mbo-opleiding Menso Alting in Groningen en ouderenzorg De Hoven in De Tirrel in Winsum. Dit deden zij in het kader van het programma Sector Roadshows. Het doel van Sector Roadshows is om leerlingen kennis te laten maken met beroepen en kansen in Groningen-stad en op Het Hogeland. Deze Roadshow had als thema “Zorg & Welzijn” en is mogelijk gemaakt door Kansrijke Groningers. “Ik wilde heel graag mee!” Waarom deze Roadshow? “Het doel is dat leerlingen een goed beeld krijgen van welke kansrijke beroepen er in deze sector beschikbaar zijn”, aldus Jelte Wolters, decaan en coördinator aan het Terra VO Winsum. Hij heeft deze dag georganiseerd met collega-decanen Sander Tooren en Annemien Rots. Vanuit Kansrijke Groningers helpt ook Bram van Houten mee met de organisatie van de Roadshows; hij regelt het contact met externe partijen. Er deden 40 leerlingen mee. Het busvervoer is gefinancierd door Kansrijke Groningers, die op deze en andere wijze bijdraagt aan het organiseren van deze Roadshows (ze worden namelijk vaker georganiseerd, in meerdere sectoren). Om mee te mogen moesten de 3e-klassers een motivatie schrijven. “Ik wilde heel graag mee, juist vanwege het UMCG”, vertelde leerling Kishore achteraf. Een andere leerling, Daniek, wil graag “het ziekenhuis in qua werk”, en kreeg “nu een duidelijker beeld van de mogelijkheden”. Zelf aan de slag in het UMCG “Het mooiste beroep dat er is!”, zo introduceerde Jolanda Roggeveld-Ensink haar baan als medicatie verificatie assistente. Ik ben een soort “medicijn-rechercheur”, lichtte ze toe. De leerlingen waren zichtbaar geboeid en het was muisstil in de zaal. Jolanda deed mee aan de Roadshow omdat ze “heel graag leerlingen wil laten zien hoe leuk het is om te werken in een ziekenhuis-apotheek”. Ook haar collega’s Nargis Wafa, Kelly Dammer, Anja van der Wal en Carola Kikkert gaven acte de présence en vertelden over klinische distributie (“wij leveren door heel Nederland”) en de verschillen tussen een poliklinische apotheek en een algemene apotheek. Bij een poliklinische apotheek heb je meer contact met specialisten, complexe patiëntenzorg, weinig vaste patiënten maar juist specialistische medicatie. Een voorbeeld: oogdruppels gemaakt van het bloedplasma van de patiënt zelf – dit wordt beter opgenomen door het lichaam en in speciale gevallen is dat erg belangrijk. De leerlingen bezochten de poliklinische apotheek (waar ze onder meer een quiz deden) en het magazijn, en mochten zelf aan de slag met het gereed maken van een toediening bij het VGTM-unit (een tussenproces tussen het besluit over de inzet van medicatie en de feitelijke toediening ervan) met UMCG-collega’s Anja Puma en Janneke van der Leest. Daarnaast woonden ze een workshop ‘capsules maken’ bij (lees: hoe maak je pillen?) van de afdeling Receptuur. Nog een laatste overweging voor de beroepskeuze: als je in de zorg wil werken maar liever geen mensen aanraakt, is de apotheek een heel goed idee! Leerlingen raken enthousiast over de opleiding Zorg & Welzijn Toen was het Menso Alting aan de beurt, een mbo-opleiding aan de Vondellaan in Groningen. “We zijn een relatief kleine school, met 650-700 leerlingen”, vertelde Jeroen Elzinga, docent Communicatie, in een volgepakte kantine. Officieel was het schoolgebouw deze dag gesloten, maar speciaal voor de Sector Roadshow waren ze toch open gegaan. Jeroen gaf een vlammend betoog over de rol van het mbo (“mega belangrijk onderwijs!” aldus Elzinga) in de maatschappij. Het Menso Alting is een christelijke school met aandacht voor respect naar elkaar, en veel persoonlijke begeleiding, vertelde hij. Zorg & Welzijn is een van de richtingen. “Volgend jaar moeten jullie kiezen uit 740 mbo-scholen in Nederland – ga dus vooral naar open dagen!” raadde hij de leerlingen aan. Vervolgens werden er zowel door studenten als docenten verschillende workshops gegeven aan de leerlingen van HHC Uithuizen, HHC Winsum en VO Terra Winsum. Het was een gevarieerde middag: van een dynamische les Communicatie van docent Jeroen Elzinga, tot een les over de psychologie van het Waarnemen (“is het een feit of een mening?”) van docent Tsjerk de Jong, tot een les CEB (Communicatie en Begeleiden) van 4 mbo-leerlingen. Hierbij werden de leerlingen van HHC en Terra uitgedaagd om taken uit te voeren in groepjes, waarbij de een een blinddoek voor had en de ander een gehoorkap, om situaties na te bootsen met blinde en dove patiënten of ouderen. “Mag ik blind?” klonk het direct. Met overgave werd de opdracht uitgevoerd. Vervolgens kregen leerlingen een kijkje in de kasten (“die witte jassen hadden ze ook in het ziekenhuis!”). Na afloop van dit bezoek was er een lunch verzorgd door leerlingen van het Menso Alting, bestaande uit broodjes en soep. Deze opleiding heeft een gezonde kantine – binnen bijna alle opleidingen staan leerlingen ook zelf in de keuken. Leerlingen ontdekken spelenderwijs de ouderenzorg binnen De Tirrel Terwijl leerlingen van Het Hogeland College Uithuizen hun weg vervolgden naar De Mieden van Noorderzorg in Uithuizermeeden, bezochten de andere leerlingen een zorginstelling in Winsum. De Tirrel was voor velen al bekend terrein (“hier sport ik!”, aldus een leerling). Ouderenzorg De Hoven was voor hen het volgende onderdeel van deze Sector Roadshow. Urszula Tarkowska, opleidingsadviseur, ontving de leerlingen en docenten en legde uit wat de naam De Tirrel betekent: “levendigheid”. Ze vertelde dat de ouderen regelmatig sporten met de kleuters, waardoor er zeker sprake is van levendigheid en verbinding. De leerlingen mochten (onder toeziend oog van de kleuters in een ander lokaal) een andere sportles bijwonen: voor ouderen met een beperking. Sportdocent Wouter Bloem had een creatief parcours bedacht met allerlei opdrachten: van een balspel met papieren bekertjes op de ogen (om beperkt zicht te kunnen ervaren), tot pittenzakken gooien met rekensommen (om ook mentaal actief te blijven). Vervolgens bezochten de leerlingen Eva Jorritsma, de fysiotherapeut. Ze vertelde hoe ze de ouderen van De Hoven helpt om fysiek zoveel mogelijk zelf nog te kunnen, en hoe ze hen traint en onderzoekt. Een leerling ging op de bank liggen en vertolkte een patiënt die half verlamd was – nog best lastig om te spelen, zo bleek! Een andere leerling vertolkte de fysiotherapeut. Er werd veel gelachen, maar ook fanatiek meegedaan, door het voltallige gezelschap. Urszula hoopt met deze Roadshow “meer jonge mensen te binden aan ons bedrijf”. Het viel haar op dat het een “enthousiaste club” was die “goed meedeed” aan het actieve programma. Enthousiaste reacties en mogelijke kansen voor de toekomst Wat vonden de leerlingen er zelf van? “Leuk”, “Wel interessant”, “positief” waren enkele van de reacties. Het bracht ook herinneringen naar boven bij leerlingen die zelf ooit in het ziekenhuis hadden gelegen. Een leerling vertelde dat ze zelf een operatie en aansluitend fysiotherapie voor de boeg heeft. De stemming was, ondanks de soms serieuze onderwerpen, heel prettig, licht en gefocust. “Heel leuk”, aldus Janneke van der Leest (UMCG). “Ze zijn heel enthousiast”, voegt ze toe, “en we hopen dat leerlingen qua carrière aan ons gaan denken want we hebben altijd mensen nodig!” Qua stage en meeloopdagen zijn er veel mogelijkheden bij het UMCG. Ook bij het Menso Alting en De Hoven zijn de leerlingen van harte welkom. “We hebben echt heel veel geleerd vandaag”, aldus leerlingen Daniek en Lynn: “Het was heel leuk, je kan veel beleven, veel ontdekken”. Daniek vond het ziekenhuis het meest interessant, en Lynn vond de school het leukste. “We hebben echt heel veel geleerd: wat je allemaal kan doen”, aldus de dames. “Het was echt heel bijzonder!” Vereniging Kansrijke Groningers Het programma ‘Talent, Loopbaan & Ambitie’ en ‘Werk in de regio’ van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/ docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Het ‘Programma Werk in de regio’ wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen. Meer weten over het programma ‘Talent, Loopbaan & Ambitie’ of ‘Werk in de regio’ en de andere programma’s van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl Nieuws