Leesproblemen zijn gemakkelijker te verhelpen dan gedacht 25 september 202324 september 2023 Het is inmiddels bekend dat 1 op de 4 kinderen een leesachterstand heeft. Dat leesprobleem nemen ze hun hele leven mee. Als we ieder kind gelijke kansen willen geven, dan moet dat percentage van 25% drastisch naar beneden. Hoe eerder we een kind kunnen helpen, hoe beter het resultaat van onze methodiek. Daarom beginnen we ook in Groningen met het verspreiden van de TOPPR-methodiek. Daar kunnen we elke hulp bij gebruiken. Dus ook die van jou! Janet Weima (oprichter TOPPR) die zelf uit het onderwijs komt, heeft als persoonlijke missie; “Ieder kind met leesproblemen leren lezen.” En dat kan haar niet snel genoeg gaan. Als moeder van een dochter met een leesprobleem heeft ze destijds gezocht naar hulp. Dit heeft Janet gevonden bij een logopedist die een eigen methodiek had ontwikkeld met als titel slepend leren lezen. “Mijn dochter kon in enkele half uurtjes vloeiend lezen! Dat heeft veel gedaan voor haar zelfvertrouwen en haar mogelijkheid om te leren. Ze was ineens niet meer het kind in de klas dat niet kan lezen”. Ondertussen studeert ze applied mathematics aan de Universiteit van Twente. Omdat de TOPPR-methodiek een goed middel is om kinderen te leren lezen, wil ze zo veel mogelijk leerkrachten opleiden om de methodiek in te kunnen zetten in de klas. “We beginnen een beweging. Ieder kind heeft recht op goed leesonderwijs en dat kan mij niet snel genoeg gaan” – Janet. Hilde Velting voegt toe: Samen werken aan een doel! In mijn 23 jaar ervaring in het Speciaal Basisonderwijs (SBO) als leerkracht en taalspecialist, heb ik veel leerlingen zien worstelen met lees- en leerproblemen. Uit deze uitdagingen kunnen faalangst, frustratie, een laag zelfbeeld en gedragsproblemen voortkomen. De TOPPR-methodiek kwam op mijn pad en samen met 4 collega’s ben ik de cursus TOPPR-juf gaan volgen. Een praktische cursus waar je zelf direct aan de slag gaat en ook mooie resultaten opleverden. Net als Janet ben ik ervan overtuigd dat de TOPPR-methodiek werkt en we dit moeten verspreiden, vandaar dat ik nu TOPPR-coach ben en hoop ik veel meer meesters en juffen te enthousiasmeren voor de TOPPR-methodiek. Bij de TOPPR-methodiek mogen kinderen zelf een boek kiezen dat past bij hun interesses en belevingswereld. Dit is vaak een nieuwe ervaring voor hen, aangezien ze meestal boeken lezen die passen bij hun Avi-niveau. Het is bijzonder om te zien hoeveel vreugde het brengt wanneer ze hetzelfde boek lezen als hun klasgenoten. Het gevoel van erbij horen is onbetaalbaar! Persoonlijke begeleiding ‘Bij Hilde’ In mijn functie als taalspecialist zie ik geregeld kinderen met dyslexie en/of lees spellingproblemen in een 1 op 1 setting. Op die momenten denk ik: Dit is wat kinderen nodig hebben! Aandacht, humor, erkenning van hun leerproblemen en daar samen wat aan doen. Naast het opleiden van leerkrachten begeleid ik daarom kinderen in mijn eigen praktijk, Bij Hilde. In mijn praktijk werk ik samen met kind en ouders aan een doel: door middel van interventies kinderen (beter) leren lezen en spellen. Hoe heerlijk is het om te zien dat kinderen het ‘Aha-moment’ ervaren wanneer ze vloeiend een zin of tekst lezen en dat ik daar getuige van mag zijn. Dat moment gun ik alle leerlingen! De TOPPR-methodiek De methodiek is gemakkelijk in te zetten in de klas en is niet voorbehouden aan gespecialiseerde hulp. Het slepend leren lezen sluit aan bij de “menukaart” van de basisvaardigheden, maar wordt helaas niet genoemd. Onbekende, maar zeer effectieve methodieken zoals de TOPPR-methodiek worden daardoor over het hoofd gezien. Het kan anders; dat is bewezen, dus laten we ophouden met lapmiddeltjes en deze kinderen helpen. Met deze methodiek leren kinderen met leesproblemen in korte tijd lezen en krijgen ze bovendien meer plezier in lezen. De effectiviteit van de methodiek is onderzocht door de Rijksuniversiteit van Groningen. Om meer kinderen van deze methodiek te laten profiteren, moet de methodiek bekend worden bij leraren in het basisonderwijs en docenten in het voortgezet onderwijs. Hoe eerder de methodiek wordt toegepast bij kinderen met (beginnende) leesproblemen hoe meer profijt kinderen, ouders, leraren, het onderwijs de maatschappij ervan heeft. We bieden daarom voor geïnteresseerden en leerkrachten informatiebijeenkomsten in de regio aan. Actuele cursusdata kun je op de website vinden: https://topprreading.org/cursus/toppr-juf-meester/. Wetenschappelijk onderzoek Naar de TOPPR-methodiek is onderzoek gedaan bij de Rijksuniversiteit van Groningen. De methodiek blijkt een functionele aanvulling te zijn op het bestaande leesonderwijs. “Met de methodiek kan een kind in gemiddeld 12 keer een half uur beter lezen en is in de meeste gevallen een leesachterstand ingelopen. Kinderen krijgen bovendien weer plezier in lezen en krijgen daarmee hun zelfvertrouwen terug” De onderzoeken zijn terug te vinden op de site van TOPPR Nieuws